Een nieuw vliegtuig toewijzen aan een bestaande planning.

Hoe wijs je een nieuw vliegtuig (kleiner/groter) toe aan een bestaande vluchtplanning?  Kan dat met één enkele beweging of moet je alles herplannen?

Je moet alles herplannen. Op het Engelse forum is er ook al een suggestie geweest over een optie waarmee dit in een beweging zou kunnen. Dit kon toen niet omdat sommige vliegtuigen sneller vliegen dan anderen en langere of kortere omdraaitijden hebben en dan verander je het hele schema wat dan weer in botsing kan komen met de slots.

Soory maar ik heb nederlands voor en lange tijd niet geschreven. Je kan ook de bestanding vloognummer met en nuiwe vliegtuig planen.

Hoi,

zo doe ik het ook... twee tabs openen naast elkaar: bestaande vluchtschema en vliegtuig met leeg vluchtschema. Dan hetzelfde vluchtnummer gebruiken voor het nieuwe vliegtuig. Uur van vertrek blijft hetzelfde. Het duurt dus een paar minuutjes om een vluchtschema over te plaatsen naar een ander vliegtuig.

Jan

Allen,

Bedankt voor de informatie... ik ben nog niet zo lang geleden begonnen.. en de leercurve is behoorlijk stijl!.

Wat ik ook merk.. als je de planning wijzigd.. dan mixen nieuwe vluchten met oude.... vast omdat ik de planning direct activeer en het dus tussen al geplande vluchten terecht komt... is mijn vermoeden terecht?

mvg

Koenraad

Allen,

Bedankt voor de informatie... ik ben nog niet zo lang geleden begonnen.. en de leercurve is behoorlijk stijl!.

Wat ik ook merk.. als je de planning wijzigd.. dan mixen nieuwe vluchten met oude.... vast omdat ik de planning direct activeer en het dus tussen al geplande vluchten terecht komt... is mijn vermoeden terecht?

mvg

Koenraad

Hoi Koenraad,

als je direct activeert, komen de nieuwe vluchten vanaf de volgende dag in het vluchtschema. Als er nog oude vluchten in dat vluchtschema staan, krijg je inderdaad problemen. Dan moet je ofwel de oude ofwel de nieuwe vluchten manueel cancellen.

Zelf activeer ik altijd met drie dagen vertraging. Dan habben de passagiers drie dagen de tijd om tickets te boeken. Enige uitzondering is een nieuwe server. Dan zijn er zoveel passagiers (en zo weinig vliegtuigen) dat je vluchten op één dag volgeboekt zijn.

Tussen haakjes, weet je hoe het boekingsysteem werkt ? Elk vliegveld boekt één keer per dag uitgaande passagiers. Je kan zien wanneer dat gebeurt op de informatiepagina van elk vliegveld (demand calculation: en het tijdstip). Aangezien vluchten drie dagen vooraf in het systeem komen, krijgt elke vlucht drie kansen om tickets te verkopen. Als je nieuwe vluchten direct activeert, kunnen de passagiers slechts één keer tickets kopen.

Groetjes,

Jan

Goeie tip Jan, bedankt!