Onderhoudscategorie

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een lijst waarin staat wat de onderhoudscategorie precies inhoud. Ik heb namelijk net een Dornier 328-120 aangeschaft, maar deze heeft een hele hoge onderhoudskosten. Terwijl mijn Saab 340 Plus ouder is, bijna even groot, maar daar betaal ik drie keer minder voor aan onderhoud.

Zou iemand mij hierbij kunnen helpen zodat ik volgende keer een vliegtuig ook kan uitzoeken op zijn onderhoudskosten?

Een lijst van exacte kosten is er niet, en dat heeft meerdere redenen:

  1. De prijs is afhankelijk van welk onderhoudsbedrijf jou vliegtuigen onderhoudt. De ene is goedkoper dan de andere.

  2. De prijs is afhankelijk van het aantal verschillende vliegtuigen/onderhoudscategoriën je in je vloot hebt. Vanaf het 4e verschillende type komt er per type een 15% "straf" op je onderhoudskosten, voor al je vliegtuigen.

Concreet betekend dat, dat je met 3 verschillende types (bijv. Boeing 737, Saab 340 en Dornier 328) gewoon de standaard kosten (100%) betaald, maar wanneer je daar ook nog een Boeing 767 in je vloot opneemt, je plotseling op 115% komt voor al je vliegtuigen. Neem je daarnaast dan nog een 5e (bijvoorbeeld Boeing 747) categorie erbij, dan kom je op 130% voor al je vliegtuigen, enz.

De onderhoudscategorie geeft alleen weer, welke vliegtuigtypen onder dezelfde categorie vallen. Een voorbeeld is bijvoorbeeld de gehele A320-familie, van A318 tot A321. Deze behoren allemaal tot dezelfde categorie, waardoor je dus, als je wilt, van alle subtypes er eentje in je vloot kunt hebben, zonder dat je tegen het boven benoemde probleem aan loopt.

https://handbook.airlinesim.aero/en/ overzicht van welke toestellen allemaal tot een categorie (nummer) behoren kun je de volgende lijst raadplegen: . Dit is wel in het engels, maar voor de vliegtuignamen maakt dat niet uit. Dit geeft, zoals eerder al gezegd, geen inzicht in de kosten, omdat die op andere factoren gebaseerd zijn.

Heel erg bedankt voor je duidelijke uitleg. Ik kan de lijst zeker wel gebruiken.