wat betekend dit HELP

VervoersrechtenWat betekend dit?
Thuisland van moederbedrijf: Turkije tr.png
Land van hoofdkwartier: Madagaskar mg.png
Vervoersrechten: Beperkte vervoersrechten

Hoi,

misschien toch eens de wiki lezen  ;-)

In het spel gelden dezelfde wetten als in de echte wereld. Zo mag een Turkse maatschappij passagiers vervoeren binnen Turkije (bijvoorbeeld van Istanbul naar Antalya), en tussen een Turks vliegveld en een buitenlands vliegveld. Een Turkse luchtvaartmaatschappij mag dus geen tickets verkopen of passagiers vervoeren van Parijs naar Madrid. Of, een Turks vliegtuig mag dan bijvoorbeeld wel van Istanbul via Amsterdam naar New York vliegen. Maar ze mogen dan enkel tickets verkopen van IST naar AMS en van IST naar JFK. Voor de terugreis mogen ze tickets verkopen van JFK naar IST en AMS naar IST.

In jouw geval heb je een moederbedrijf (holding) in Turkije, en wil je een dochterbedrijf oprichten in Madagaskar. Helaas is dat dochterbedrijf voor 100% in handen van je moederbedrijf met basis in Turkije. Daarom heeft je dochterbedrijf Turkse rechten: je mag enkel passagiers vervoeren binnen Turkije, en tussen Turkije en andere landen.

Sommige landen staan open voor buitenlandse investeerders (Pakistan bijvoorbeeld, of Kenia). Als je in zo'n land een dochtermaatschappij opricht, krijg je de rechten van dat land. Dan mag je dus passagiers vervoeren binnen Pakistan, en tussen Pakistan en andere landen.

De enige manier om dat te omzeilen is een constructie opzetten met een bedrijf in Madagaskar dat beursgenoteerd is. De meerderheid van de aandelen moet in handen blijven van lokale bedrijven om de lokale rechten te behouden. Maar de grootste aandeelhouder krijgt controle over de luchtvaartmaatschappij. Twee bedrijven uit Madagaskar hebben bijvoorbeeld elk 30% van de aandelen, en jouw bedrijf uit Turkije koopt 40% van de aandelen. In dat geval mag je passagiers vervoeren in Madagaskar. Maar jij leidt het bedrijf want je bent de grootste aandeelhouder.

Er zijn uitzonderingen op de regel. Zo is er binnen de Europese Unie een "open sky" overeenkomst. Daardoor mogen alle Europese maatschappijen overal binnen Europa passagiers vervoeren. Een Italiaanse maatschappij mag dus bijvoorbeeld passagiers vervoeren van Amsterdam naar Madrid. Maar dat akkoord is enkel geldig binnen de EU. Een Italiaanse maatschappij mag dus wel passagiers vervoeren tussen Italië en Turkije, maar niet tussen Amsterdam en Turkije

Jan

waar vind ik die wiki

Dit is het stukje over vervoersrechten: http://en.airlinesim.aero/wiki/index.php/Tutorial/1.5/Expert_Knowledge/Traffic_Rights

Het is wel in het Engels, ik weet niet of je dat erg vindt.

ik heb een vliegtuigmaatschappij uit ierland 

kan ik dan ergens in europa een dochter onderneming starten 

kom er niet uit 

Hi boyke030,

met een ierse maatschappij mag je overal binnen de europeese unie passagiers vervoeren. Buiten de EU kan dat alleen vanaf Ierland. Een dochter onderneming maakt er geen verschil; ook als je bijvoorbeeld een dochter in Frankrijk opricht, mag je alleen binnen de EU of vanaf ireland passagiers vervoeren.

okee prima 

dus dan mag ik ook een regionale airline oprichten ?

Ja hoor.

Door de Open Sky overeenkomst is heel de Europese Unie "binnenland". Dus mag je Ierse holding, of een dochteronderneming van je Ierse holding, vluchten utvoeren van elk Europees land naar elk Europees land. Je hoeft dus niet eens een dochteronderneming op te starten om met je Ierse holding vluchten uit te voeren van Parijs naar Madrid.

Voor de rest van de wereld geldt: je holding is Iers, dus is die dochtermaatschappij ook Iers. Vliegen naar Turkije of Canada mag dus enkel vanuit Ierland.

Jan

Ok prima bedankt weer wat geleerd